Instructive methodological class oriented at developing the ability to explain in nursing degree students
Abstract
Introduction: the instructive methodological class transmits didactic knowledge to teachers in certain aspects that constitute the core of the difficulties detected, contributing to their preparation. The development of intellectual abilities in university students can constitute the methodological objective.
Objective: design an instructive methodological class to guide the professors of the nursing department of the Medical Sciences Branch of Puerto Padre in the methodological treatment of the ability to explain in nursing degree students.
Methods:a qualitative investigation was carried out in the aforementioned department during the 2024 school year. The 12 teachers and 25 students of the second year of the nursing degree were intentionally chosen. Research methods at the theoretical level were used, such as historical-logical, analytical-synthetic and induction-deduction at the empirical level, documentary analysis, observation of teaching activities, interviews with teachers and questionnaires with students.
Results: the instructive methodological class was planned in three moments: approach to a motivational teaching situation, the execution of the operations system in teaching activities. The exchange with the teachers was fruitful, from which very useful suggestions emerged.
Conclusions:the instructivemethodological class guided the teachers in the treatment of the ability to explain, essential to form a nursing professional with logical thinking, ready to face professional problems.
Keywords: Instructive methodological class; Intellectual abilities; Nursing teachers; Learning; Nursing students.
Descriptors:Methodology; Professional competence; Faculty nursing; Learning; Student’s nursing.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yunelsy Ortiz Cabrera, José Ramón Martínez Pérez, Alfredo Saínz González, Marvelis Sánchez Ávila, Farah de la Caridad Ramirez Pupo, Zoraida de los Ángeles Cruz Paz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes: Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Como EsTuSalud sigue las políticas de la red SciELO, una vez los artículos sean aceptados para entrar al proceso editorial (revisión), se le pide a los autores que estos sean depositados en SciELO Preprints, siendo actualizados por los autores al concluir el proceso de revisión y las pruebas de maquetación.