Leadership in new students to medical science

Authors

Keywords:

Student, Leadership, Medicine

Abstract

Introduction: The union to the University Student Federation is made when all Cuban students enter the universities. Given the current health problem in which distance education arises, as a new form of teaching it is practically impossible to carry out activities in which to determine possible cadre policies for student management.

Objective: Identify the leadership capacity of new students to encourage them to be part of the organization's cadre policy.

Methods: An observational, descriptive, cross-sectional study was carried out in January 2021, with 25 new medical science students belonging to the ¨Capitán Roberto Fleites¨ polyclinic in Santa Clara, Villa Clara. The variables were studied: sex, faculty, attitude of the students to the situations of the instrument, by means of the application of a survey. The data were processed in the statistical software package SPSS, and the results expressed in tables and graphs.

Results: The students who showed greater acceptance of the responsibility of being student leaders are female and only 24% male, with a ratio of one man for every three women. With a higher representation are medical students (52%). 84% of the students show a certain capacity for command.

Conclusions: The leadership characteristics of new students are not optimal, but it is the task of current leaders to work to promote leadership and improve their attitude.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hernández Crespo N, Marichal Guevara OC, San Gil Treto E. Formación del dirigente estudiantil universitario para el liderazgo. Universidad&Ciencia [Internet]. 2015 [citado 31/1/2021]; 4 (1): 73-85. Disponible en: http://revistas.unica.cu/index.php/uciencia/article/view/351

Bass B, Avolio, B. Manual for the Multifactor Leadership Questionnaire. Palo Alto, CA: Consulting. Psychologists Pres. 1990.

Casales JC. Liderazgo, procesos directivos y efectividad de grupos y organizaciones, F. Hernández Ed., Ciudad de la Habana, Cuba, 2014.

Más Bermejo P, Vidal Ledo MJ, Baldoquín Rodríguez W, Seuc Jo AH, Guinovart Díaz R, Noriega Bravo V, et al. Organización de la investigación epidemiológica para la lucha antiepidémica contra la COVID-19 en Cuba. INFODIR [Internet]. 2020 [citado 9/10/2021]; 32(2): [aprox. 831 p.]. Disponible en: http://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/831

Ramos-Robledo A, Ambrosio Borroto R. Actualidades de la educación médica cubana frente a la COVID-19. Rev Cub Inv Bioméd [Internet]. 2020 [citado 9/10/2021]; 39 (3): [aprox. 849 p.]. Disponible en: http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/849

Martínez Mendoza IA, Uribe Prado JF, García Rivera BR. Liderazgo y su relación con variables de resultado: un modelo estructural comparativo entre liderazgo transformacional y transaccional en una empresa de entretenimiento en México. Rev. Acta investig psicol [Internet]. 2014 [citado 31/01/2021]; 4 (1): 1412-1429. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2007471914703849

Pons Verdú FJ, Ramos López J. Influencia de los Estilos de Liderazgo y las Prácticas de Gestión de RRHH sobre el Clima Organizacional de Innovación. Rev psicol trab organ [Internet]. 2012 [citado 23/03/21]; 28 (2): 81-98. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622012000200002&lng=es. https://dx.doi.org/10.5093/tr2012a7.

Omiaziki Mbawmba J. Dimensiones del liderazgo docente. Rev Investig Univ Simón Bolívar [Internet]. 2006 [citado 31/01/2021]; 5(9): 70-79. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2986653.pdf

Angelucci L, Da Silva J.L, Serrano A. Relación entre liderazgo y valores en estudiantes universitarios venezolanos. Rev Límite [Internet]. 2013 [citado 31/01/2021]; 8 (28): 29-40. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/836/83636194004.pdf

Pérez Santiago JA, Camps del Valle V. Manifestación del Liderazgo Transformacional en un Grupo de Supervisores de Puerto Rico. Rev psicol trab organ [Internet]. 2011 [citado 31/01/2021]; 27 (1): 17-29. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622011000100003&lng=es.

Aguilar Luzón M, Calvo Salguero A., García Hita M.A. Valores laborales y percepción del estilo de liderazgo en personal de enfermería. Rev. Salud pública Méx [Internet]. 2007 [citado 24/04/2021]; 49 (6): 401-407. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0036-36342007000600006&script=sci_arttext

Dueñas M. El libro de los test. Barcelona. Ed Grupo Correo. 1996.

Bonilla L. Liderazgo e inteligencia emocional en estudiantes de educación superior. [Tesis para optar por el título de psicóloga].Bogotá: Institución Universitaria los Libertadores; 2016 [citado 24/04/2021]. Disponible en: http://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/955/BonillaCruzLudyNataly.pdf?sequence=2

Hernández Argueta MF. [tesis de grado]. Huehuetenango: Universidad Rafael Landívar; 2014 [citado 24/04/2021]. Disponible en: http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2014/05/43/Hernandez-Maria.pdf

Padilla de la Torre MR. Ciudadanía política en la red. Análisis de las prácticas políticas entre jóvenes universitarios. Rev. Nueva época [Internet]. 2014 [citado 24/04/2021]; 21 (1): 71-100. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/comso/n21/n21a4.pdf

López Gómez M, Rodríguez-García AM, Ágreda Montoro M. Estudio del liderazgo estudiantil desde las motivaciones para su elección. el caso de la universidad de Santo Tomás de Bucaramanga (Colombia). European Scientific Journal [Internet]. 2016 [citado 24/04/2021]; 12 (34): [aprox. 831 p.]. Disponible en: http://eujournal.org/index.php/esj/article/view/8498

Unda S. Estudio sobre la autopercepción del ejercicio de liderazgo ético de dirigentes universitarios en España. Modelo Multidimensional y Concéntrico de Liderazgo Ético (MOMUCLE) [tesis doctoral]. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid; 2014 [citado 24/04/2021]. Disponible en: http://hdl.handle.net/10486/12730

Published

2022-01-12

How to Cite

1.
Campos-Sánchez CM, Acosta-Escanaverino I, Guillen-León LA, Rodríguez-Hurtado D, Bouza-García LL, Rodríguez-Pérez AA. Leadership in new students to medical science. EsTuSalud [Internet]. 2022 Jan. 12 [cited 2025 Jan. 30];4(1):e127. Available from: https://revestusalud.sld.cu/index.php/estusalud/article/view/127

Issue

Section

Artículo original