Non-pedagogical variables related to academic performance in Cardiovascular, respiratory, digestive and renal systems
Keywords:
Educación Médica Superior, Educación Médica, Aprendizaje, Rendimiento académico, Estudiantes de medicinaAbstract
Introduction: as of the 2020-2021
academic year. The E study plan is
implemented in the Medicine career
where the Basic Biomedical Sciences
continue to be integrated into the
Biological Bases of Medicine discipline.
The cardiovascular, respiratory,
digestive and renal systems subject is
taught in the third semester.
Objective: describe non-pedagogical
variables related to the teaching results
of the subject cardiovascular,
respiratory, digestive and renal systems
during the 2022 academic year.
Method: a cross-sectional descriptive
observational study was carried out in
72 second year medical students.
Academic variables (academic
performance, route of entry to the
university), identification (sex), socio-
family (university educational level of
the parents’, living with both parents,
place of origin), psychological (option in
the choice of career, interest in the
career, systematic study habits, class
attendance, technology to support
independent study). The information
was obtained from the attendance and
evaluation record, promotion report, as
well as from a questionnaire.
Descriptive statistic was used for
processing.
Results: high academic performance
was achieved by 54 students who
entered pre-university (75.00%), all with
good class attendance, 52 (94.54%)
applied for the degree as a first option
and 47 (85.45%) for professional
interest. 83.63% studied systematically,
94.54% relied on mobile technology and
98.09% lived with their parents where
in 81.81% of the cases one of the
parents was a university student.
Conclusions: non-pedagogical variables
related to satisfactory teaching results
in Cardiovascular, respiratory, digestive
and renal systems were described.
Keywords: Higher Medical Education; Medical Education; Learning; Academic
performance; Medical students
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Manuel Alejandro Pérez Velázquez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes: Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC-BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Como EsTuSalud sigue las políticas de la red SciELO, una vez los artículos sean aceptados para entrar al proceso editorial (revisión), se le pide a los autores que estos sean depositados en SciELO Preprints, siendo actualizados por los autores al concluir el proceso de revisión y las pruebas de maquetación.